شروع دوره جدید راه اندازی کسب و کار اینترنتی

اطلاعات بیشتر
ورود و ثبت نام

سئو چیست؟

سئو - چلیت آکادمی

سئو (SEO) مخفف Search Engine Optimization است و به معنی بهینه سازی موتورهای جستجو می‌باشد. سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو به مجموعه اقداماتی که برای بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو نظیر گوگل انجام می‌شود، گفته می‌شود.

رتبه بالای وب سایت یک کسب و کار در نتایج جستجو‌ی گوگل منجر به افزایش بازدید و افزایش آگاهی از برند خواهد شد که جلب توجه بیشتر مشتریان و افزایش فروش را به دنبال خواهد داشت. انجام سئو بصورت اصولی به کسب و کارها کمک می‌کند میزان بازدید و اعتبار خود را افزایش دهند.

موتور جستجو چیست؟

یک ابزار آنلاین است که به افراد برای پیدا کردن اطلاعات مورد نظرشان در اینترنت کمک می‌کند. موتور جستجوی گوگل و موتور جستجوی بینگ مایکروسافت از معروف‌ترین موتورهای جستجو هستند. موتورهای جستجو در نحوه رتبه‌بندی وب سایت‌ها در هنگام جستجوی کلید واژه‌‌های مختلف توسط کاربران، عملکرد متفاوتی دارند. این تفاوت رتبه‌دهی ناشی از هوش مصنوعی مورد استفاده در موتورهای جستجو است. گوگل نتایج بهتری در هنگام جستجو به کاربران نشان ‌می‌دهد و فرایند جستجو در اینترنت را برای کاربران در مقایسه با سایر موتورهای جستجو در گوگل دلپذیرتر است. به همین دلیل گوگل تبدیل به پرطرفدارترین موتور جستجو در اینترنت شده‌است.

سهم بازار موتورهای جستجو در جهان - چلیت آکادمی

سئو چگونه کار می‌کند؟

با رعایت اصول سئو و سرمایه‌گذاری روی سئوی وب سایت، شما تلاش می‌کنید تا به موتورهای جستجو بفهمانید که محتوای شما بهترین نتیجه برای موضوع مورد نظر کاربر است. چون نمایش بهترین و مرتبط‌ترین نتایج به کاربران هدف اصلی تمام موتورهای جستجو است.

کسب رتبه بهتر در گوگل از مهم‌ترین اهداف سئو است. تحقیقات مختلف نشان داده است که کسب رتبه بهتر در گوگل بیانگر اعتبار بیشتر آن کسب و کار نزد کاربران است. سرچ کردن در موتورهای جستجو برای بسیاری از برند‌ها و کسب‌ وکارها منبع اصلی جذب ترافیک و تکمیل‌کننده سایر کانال‌های بازاریابی است.

معایب

رسیدن به نتیجه در سئو زمانبر است

کسب رتبه بالا در گوگل یک شبه اتفاق نمی‌افتد. ایندکس کردن صفحات توسط گوگل زمانبر است و رسیدن به رتبه بالا ممکن است هفته‌ها یا ماه‌‌ها طول بکشد. اگرچه سرمایه‌گذاری در سئو ارزشش را دارد اما اگر نیاز به افزایش سریع میزان بازدید سایت و مشتریانتان را دارید شاید بهتر است از سایر روش‌های بازاریابی دیجیتال استفاده کنید.

تغییرات الگوریتم ‌های گوگل

گوگل به منظور نمایش بهتر نتایج به کاربران دائما در حال تغییر روش رتبه‌بندی سایت‌ها در صفحه نتایج جستجو است. مطالعه دائم درباره آخرین تغییرات الگوریتم‌های گوگل و بروز بودن دانش سئو امری ضروری در حفظ رتبه‌های برتر برای سایت‌هاست. مطالعه مستمر درباره سئو و آپدیت‌های الگوریتم‌ گوگل ممکن است برای بسیاری از صاحبان کسب و کار میسر نباشد.

سئو تضمینی برای رسیدن به رتبه‌های برتر وجود ندارد

گوگل از بیش از ۲۰۰ فاکتور برای رتبه بندی سایت‌‌ها استفاده می‌کند و الگوریتم‌‌های گوگل دائما در حال تغییر هستند. از طرفی خود گوگل در مورد شرکت‌هایی که خدمات سئو تضمینی ارائه می‌دهند هشدار می‌دهد. شرکت‌‌هایی هستند که ادعا می‌کنند خدمات سئوی تضمینی ارائه می‌کنند. به عبارت دیگر به شما تضمین می‌دهند که در تعدادی از کلمات کلیدی به صفحه اول گوگل یا حتی رتبه اول گوگل خواهید رسید و در صورتی که این اتفاق رخ ندهد، هزینه دریافتی را پس خواهند داد.

مربی بدنسازی را تصور کنید که به شما تضمین رسیدن به وزن مشخصی را می‌دهد. دونده دو و میدانی را در نظر بگیرید که مربی به او تضمین قهرمانی در المپیک بدهد. آیا تضمین در چنین شرایطی منطقی و عقلانی است؟ این مربی از شرایط رقبا و تمرینات آن‌ها آگاهی دارد؟ آیا کسب رتبه به تلاش خود ورزشکار ارتباطی ندارد؟ این دو مثال به خوبی بیانگر غیرمنطقی بودن ضمانت‌های ارائه شده توسط برخی از شرکت‌های سئو است.

اصطلاحات کلیدی در سئو:

برای درک بهتر مفهوم بهینه سازی سایت در موتورهای جستجو بهتر است با چند اصطلاح پرکاربردی درباره انواع سئو آشنا شوید.

سئو آن پیج (On-page SEO) یا سئوی داخلی

به آن سئوی درون صفحه‌ای هم گفته می‌شود عبارت است از همه مواردی که شما روی خود سایت انجام می‌دهید، مثل: تولید محتوای مفید، افزایش سرعت سایت، طراحی ساختار اطلاعاتی مناسب، ایجاد لینک‌‌های داخلی و بهبود تجربه کاربری سایت.

سئو آف پیج (Off-page SEO) یا سئوی خارجی

عبارت است از: دریافت لینک از سایر وب سایت‌ها به منظور نمایش اعتبار و ارزش وب سایت به موتورهای جستجو. اگر لینک سایت شما در سایت‌های دیگر قرار گیرد این به معنای اعتبار بیشتر سایت نزد گوگل است.
تفاوت سئوی داخلی و سئوی خارجی در این است که در سئوی داخلی شما روی سایت خودتان کار می‌کنید، اما در سئو خارجی شما تنها یک هدف دارید و آن افزایش تعداد و کیفیت لینک‌های ارجاعی به سایت شما در سایر سایت ‌ها است.

سئو تکنیکال (Technical SEO)

یا سئوی فنی خود زیر شاخه ‌ای از سئو آن پیج است. سئو تکنیکال به مجموع اقداماتی گفته‌ می‌شود که فرایند خزش و ایندکس شدن صفحات سایت توسط گوگل را ساده می‌کنند. ساخت نقشه سایت، افزایش سرعت سایت، ایجاد و بهینه سازی فایل ربات و سازگاری با موبایل… برخی از الزامات اولیه در سئو تکنیکال هستند. این بخش از سئو به محتوا ارتباطی ندارد و به بهینه سازی و بهبود زیر ساخت وب ‌سایت می‌پردازد.

سئوی کلاه سفید و سئوی کلاه سیاه

ریشه عبارت سئو کلاه سفید (White Hat SEO) و سئوی کلاه سیاه (Black Hat SEO) از آدم‌ های خوب و آدم‌های بد در فیلم‌های وسترن گرفته شده‌است. سئو کلاه سفید اشاره به تکنیک‌های قانونی سئو و سازگار با خطوط راهنمای گوگل برای وبمستران دارد. از طرفی سئو کلاه سیاه اشاره به روش ‌های غیر قانونی سئو دارد. ترفندهای سئو کلاه سیاه در کوتاه مدت ممکن است باعث افزایش رتبه سایت در گوگل شود اما در بلند مدت منجر به جریمه سایت، کاهش رتبه ناگهانی و یا حتی حذف تمام صفحات سایت شما از نتایج گوگل خواهد شد. مثلا خرید لینک بصورت انبوه از سایت‌های دیگر به منظور بهبود سئوی خارجی و دستکاری رتبه در گوگل خلاف خطوط مشی گوگل است و ممکن است منجر به جریمه شدن سایت شود.

    سئوی کلاه سفید و سئوی کلاه سیاه - چلیت آکادمی

    جهت خرید افزونه و قالب‌های وردپرسی با تخفیف از این لینک می‌توانید استفاده کنید.

    فائزه مختاری

    نظرات

    

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *