شروع دوره جدید راه اندازی کسب و کار اینترنتی

اطلاعات بیشتر
ورود و ثبت نام

معرفی و آموزش افزونه Rank Math

معرفی و آموزش افزونه Rank Math

در این مقاله به آموزش افزونه Rank Math می‌پردازیم و قصد داریم نحوه استفاده از راه‌اندازی سریع افزونه Rank Math برای تنظیم برخی از قوانین سئو لازم در وب سایت شما را نشان دهیم. این قوانین و تنظیمات برای عملکرد بهینه SEO ضروری است و راه‌اندازی سریع ، تنظیمات آن را به صورت مرحله به مرحله آسان می‌کند.

افزونه Rank math با امکانات زیادی که در اختیار کاربران وردپرس قرار می‌دهد توانست در سال 2020 رتبه اول افزونه سئو را از آن خود کند و اکنون یک رقیب جدی برای افرونه یواست حساب می‌شود.

Rank Math یک افزونه فوق العاده قدرتمند برای مدیریت سئو در سایت‌های وردپرسی است، افزونه Rank Mathامکانات و قابلیت‌های جالبی دارد که در این مقاله شما را با آن‌ها بیشتر آشنا خواهیم کرد.

فهرست مطالب

افزونه Rank Math چیست؟

اگر از سیستم مدیریت محتوا وردپرس برای ساخت وب سایت خود استفاده کرده‌اید حتما می‌دانید که نقطه قوت وردپرس داشتن افزونه‌های مختلف است.

کاربردی‌ترین افزونه‌های وردپرس مربوط به بحث سئو و موتورهای جستجو هستند و اغلب سایت‌های وردپرسی از Yoast Seo برای مدیریت سئو سایت خود استفاده می‌کنند.

اما جالب است بدانید یک افزونه جدید پا به عرصه رقابت گذاشته است که به عقیده بسیاری از فعالان سئو می‌تواند یواست سئو را شکست دهد.

در سایت‌های خارجی از Rank Math به عنوان قاتل Yoast یاد می‌شود.

Rank Math امکانات و ویژگی‌های بسیار جالب توجهی دارد که یواست و سایر افزونه‌های سئو حتی در خواب هم این امکانات را نخواهند دید.

از طرفی این افزونه رایگان است درحالی که برای استفاده از یواست یا All in One Seo باید هزینه لایسنس بپردازید.

پس اگر شنیدید که Rank Math به عنوان بهترین افزونه سئو شناخته می‌شود تعجب نکنید.

افزونه Rank Math چه کاری انجام می‌دهد؟

این افزونه با ویژگی‌های قدرتمند خود به شما کمک می‌کند تا محتوای متنی خود را بهینه سازی کرده و به یک متن سئو شده قوی تبدیل کنید.

تیم Rank Math ادعا می‌کند کار با این افزونه بسیار آسان بوده و ویژگی‌های آن باعث می‌شود سایت شما یک مزیت رقابتی قدرتمند نسبت به رقبا داشته باشد.

این افزونه با بهبود سئوی سایت شما باعت افزایش ترافیک آن می‌شود و به صورت رایگان در دسترس است.

امکانات و ویژگی‌های افزونه Rank Math

در ادامه این مقاله، شما را با امکانات و قابلیت‌های بی نظیر این افزونه آشنا خواهیم کرد.

هم چنین Rank Math گزینه‌های فراوانی را در اختیار شما قرار می‌دهد و به شما این امکان را می‌دهد که بهترین سئو را با توجه به نیازهای خود ایجاد کنید!

راه‌اندازی بسیار آسان افزونه Rank Math

تیم Rank Math ادعا می‌کنند نصب و راه‌ندازی این افزونه بسیار آسان است.

پس از نصب، این افزونه تنظیمات سایت شما را تایید می‌کند و تنظیمات ایده آل را برای بهترین عملکرد به شما پیشنهاد می‌دهد.

رابط کاربری ساده و قدرتمند افزونه Rank Math

کاربران زیادی گزارش داده‌اند که رنک مث رابط کاربری نسبتا ساده‌ای دارد.

این افزونه به گونه‌ای طراحی شده است که اطلاعات مناسب درباره محتوای شما را در زمان مناسب به شما ارائه دهد.

با استفاده از این اطلاعات شما می‌توانید سئو خود را سریعا بهبود بخشید.

هم چنین با کمک این افزونه می‌توانید پیش نمایش محتوای خود را ببینید.

در نهایت انتخاب افزونه‌ای که کار با آن راحت باشد به سلیقه شما درباره نوع طراحی رابط کاربری بستگی دارد.

رابط کاربری افزونه Rank Math

اطلاعات Google Search Console در داشبورد وردپرس ادمین شما

این افزونه اطلاعات ارزشمندی از Google search console در داشبورد به شما نمایش می‌دهد.

شما می‌توانید کلمات کلیدی با رتبه بندی آن‌ها، وضعیت نقشه سایت و مشکلات فهرست بندی خود را مشاهده کنید.

اطلاعات Google Search Console افزونه Rank Math

سایت مپ XML افزونه Rank Math

همانطور که می‌دانید، نقشه‌های XML به موتورهای جستجو کمک می‌کنند تا محتوای ایندکس شده شما را پیدا کنند.

RankMath به صورت خودکار نقشه‌های XML سازگار با موتورهای جستجو را برای سایت شما ایجاد می‌کند.

مقایسه کلمات کلیدی و ابزار Google trends

تیم سازنده این افزونه کار مقایسه کلمات کلیدی را برای وبمسترها و صاحبان سایت راحت کرده و قول داده است به زودی ابزار Google Trends به افزونه Rank Math افزوده خواهد شد.

این ویژگی به شما کمک می‌کند کلمات کلیدی پرکاربرد را به راحتی پیدا کنید و حتی آن‌ها را با هم مقایسه کنید.

ابزار Google Trends افزونه Rank Math

سئو خودکار تصاویر

سئو تصاویر روشی ساده برای افزایش ترافیک سایت است که اغلب نادیده گرفته می‌شود.

Rank Math به صورت خودکار سئو تصاویر سایت شما را با قرار دادن عنوان تصویر برای هر کدام و هم چنین افزودن ALT انجام می‌دهد.

نمایش خطاهایی که خزنده گوگل در صفحات سایت شما با آن‌ها برخورد می‌کند

Rank Math صفحه‌ای پیشرفته برای مانیتور و لیست خطاهای ۴۰۴ دارد.

در این صفحه شما می‌توانید با جزئیات مشکلات صفحات را برای نسخه دسکتاپ و نسخه موبایل ببینید.

نمایش خطاها در افزونه Rank Math

مدیریت پیشرفته ریدایرکت‌ها

ریدایرکت‌ها در ساختار سایت و برای سئو آن بسیار مهم هستند، اما مدیریت آن‌ها دشوار است!

با کمک Rank Math به راحتی می‌توانید ریدایرکت‌های سایت خود را مدیریت کنید.

روش نصب افزونه Rank Math

نصب این افزونه بسیار ساده است. کافی است وارد بخش افزودن افزونه سایت خود شوید، نام آن را به فارسی یا انگلیسی جستجو کنید، آن را بیابید و از همان مخزن وردپرس به راحتی نصب کنید.

نصب افزونه Rank Math

مرحله اول: شروع به کار در افزونه Rank Math

اگر افزونه را به درستی نصب کرده باشید و آن را فعال کرده باشید (برای فعال کردن کافی است بعد از نصب روی دکمه فعال کردن کلیک کنید) منوی افزونه رنک مث به نوار کناری مدیریت سایت شما اضافه می‌شود.

اگر روی آن کلیک کنید، صفحه‌ای مثل صفحه زیر باز می‌شود که در آن می‌توانید مرحله به مرحله تنظمیات لازم برای این افزونه را انجام دهید. در این بخش، قسمت پیشرفته را انتخاب کنید و روی دکمه «بزن بریم!» کلیک کنید.

شروع به کار با افزونه Rank Math

اگر این صفحه را پیدا نکردید از منوی کناری افزونه، پیشخوان را انتخاب کنید و از سربرگ‌های موجود در صفحه وارد سربرگ «راه اندازی سریع» شوید.

سربرگ راه اندازی سریع

مرحله دوم: بخش سایت شما در افزونه Rank Math

در بخش بعدی یعنی مرحله «سایت شما» اطلاعاتی کلی درباره سایت خود به افزونه می‌دهید. مثلا در قسمت اول می‌توانید انتخاب کنید سایت شما چه نوع سایتی است؟ سایت خبری است یا فروشگاه اینترنتی یا… در نوار پایینی نوع سایت خود را به طور دقیق‌تر انتخاب می‌کنید. مثلا اگر فروشگاه اینترنتی هستید، چه نوع خدماتی ارائه می‌دهید و چه محصولاتی می‌فروشید، در نوار سوم هم نام شرکت یا سایت خود را می‌نویسید.

بخش سایت شما در افزونه Rank Math

در قسمت پایین این صفحه، دو بخش وجود دارد که از شما می‌خواهد دو لوگو و تصویر بارگذاری کنید. بخش اول لوگوی سایت شما است که بسیار مهم است و حتما باید در محدوده ابعادی که ذکر شده است باشد یعنی بین ۱۶۰*۹۰ پیکسل تا ۱۹۲۰*۱۰۸۰ پیکسل.

بخش آخر صفحه هم از شما می خواهد یک عکس بارگذاری کنید که اگر لینک سایت شما در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد، آن تصویر به عنوان تصویر ضمیمه همراه لینک به نمایش در آید. البته انتخاب تصویر برای آن اجباری نیست. چون معمولا هر صفحه از سایت خودش حاوی تصویر شاخص است و شبکه‌های اجتماعی این تصویر را به عنوان عکس بند انگشتی نمایش می‌دهند.

صفحه بارگذاری لوگو و تصویر سایت در افزونه Rank Math

مرحله سوم: آنالیز سایت درافزونه Rank Math

در این بخش، رنک مث (Rank Math SEO) از شما می‌خواهد که این افزونه نصب شده در سایت را با حساب رنک مث خود متصل کنید. اگر این کار را انجام داده باشید و مجددا وارد این بخش شوید، از شما می‌خواهد که Google Search Console خود را هم با رنک مث متصل کنید تا این افزونه این اطلاعات را در پیشخوان وردپرس به شما نشان دهد و از آن برای تحلیل وضعیت سایت در موتور جستجوی گوگل استفاده کند.

آنالیز سایت در افزونه Rank Math

مرحله چهارم: نقشه سایت در افزونه Rank Math

در این مرحله، تنظیمات لازم برای نقشه سایت را انجام می‌دهید. البته تنظیمات این بخش گسترده‌تر است اما اگر از بخش تنظیمات سریع و مرحله به مرحله وارد شده باشید (همین بخشی که ما آمدیم و مرحله به مرحله داریم در آن پیش می‌رویم) فقط چند تنظیم ضروری را به شما ارائه می‌کند. شاید برایتان سوال پیش آمده باشد که اصلا نقشه سایت چیست و چه تاثیری در بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو (SEO) دارد. در قسمت بعدی در این مورد مختصرا توضیح می‌دهیم.

نقشه سایت در افزونه Rank Math

نقشه سایت و اهمیت آن در سئو

نقشه سایت را می‌توان به فهرست یک کتاب تشبیه کرد. همانطور که با کمک فهرست یک کتاب می‌توان یک دید کلی درباره کتاب به دست آورد و فهمید هر مطلبی در کجا قرار دارد و اهمیت کدام مطلب بیشتر است، با نقشه سایت هم به موتورهای جستجو می‌گوییم که در سایت ما چه خبر است و چه مقالاتی درج می‌شود، هم چنین اهمیت کدام مقاله بیشتر است و ابتدا باید آن‌ها را ایندکس کند.

نقشه سایت به موتور جستجو کمک می‌کند تا تمام مقالات سایت را فهرست بندی (Index) کند و چیزی را از قلم نیندازد، هم چنین گردش ربات‌ها در محتوای سایت به ترتیب اولویت را امکان پذیر می‌کند و از این راه تاثیر بسیار زیادی روی سئوی سایت ما دارد. به این معنی که به موتور جستجو می‌گوید کدام بخش از سایت اولویت بیشتری دارد و ابتدا باید آن‌ها را ایندکس کند.

مرحله پنجم: بهینه سازی توسط افزونه Rank Math

در قسمت بهینه سازی، چند مورد از تنظمیات ابتدایی و ضروری برای افزایش بهره وری سایت را می‌توانید انجام دهید. ترجیحا تمام این سه گزینه را فعال کنید و در انتها دکمه ذخیره و ادامه را بزنید. با انجام این کار، همه مراحل اولیه تنظیمات سئو سایت توسط برنامه رنک مث انجام شده است و سایت شما نسبت به قبل بسیار بهبود یافته است. برای تنظیمات بیشتر، در هر زمانی می‌توانید به بخش‌های مختلف افزونه مراجعه کنید و تغییرات دلخواه را اعمال کنید.

بهینه سازی توسط افزونه Rank Math

هم چنین می‌توانید در این مرحله دکمه «راه اندازی تنظیمات پیشرفته» را بزنید و وارد بخش دیگری از تنظیمات مرحله‌ای اما پیشرفته‌تر شوید.

دکمه راه اندازی تنظیمات پیشرفته در افزونه Rank Math

مرحله ششم: تنظیمات پیشرفته در افزونه Rank Math

در اولین بخش از تنظیمات مرحله به مرحله پیشرفته، می‌توانید تنظیمات مربوط به دسترسی کاربران مختلف سایت به تنظیمات افزونه رنک مث Rank Math را تعیین کنید. این قسمت تنظیمات مختلفی دارد و شما می‌توانید به هر کدام از اعضای مدیریت سایت، دسترسی خاصی بدهید.

مدیریت دسترسی افزونه Rank Math

مرحله هفتم: مانیتور خطای 404 در افزونه Rank Math

در این قسمت به تنظیمات مربوط به صفحه خطای ۴۰۴ دسترسی دارید. خطای ۴۰۴ به این معناست که صفحه‌ای که کاربر دنبال آن است، در سایت شما وجود ندارد.

اگر دلیل مواجهه کاربر با این صفحه آن است که کاربر در نوشتن آدرس اشتباه کرده است، این اشکالی ندارد، اما اگر لینکی در سایت شما باشد که کاربر وقتی روی آن کلیک می‌کند به جای انتقال به صفحه مورد نظر، با خطا مواجه می‌شود، این اشکال مهمی است و به این معناست که در سایت شما لینک شکسته وجود دارد.

این خطا ممکن است به دلیل تغییر در آدرس صفحات سایت باشد بدون آنکه در مقالاتی که به این صفحه لینک داده‌اید، لینک قدیمی را اصلاح کنید، هم چنین گاهی این خطا به این خاطر است که افزونه‌ای که برای ریدایرکت لینک‌های شکسته به کار برده‌اید، درست کار نمی‌کند، یا صفحه‌ای از محصولات یا مقالات شما دچار مشکل است.

فایده مانیتور خطای 404 توسط رنک مث چیست؟

با تنظیمات این بخش، رنک مث بر این صفحات نظارت می کند، تعداد آن‌ها را ثبت می‌کند، تاریخچه نمایش صفحه ۴۰۴ به بازدیدکنندگان را نمایش می‌دهد و امکان می‌دهد که بتوانیم این صفحات را ریدایرکت Redirect کنیم (تغییر مسیر بدهیم).

فایده این نظارت آن است که می‌دانیم در سایت ما چه می‌گذرد. گاهی اوقات، می‌توانیم خطای موجود در بخشی از سایت را از این طریق پیدا کنیم و برطرف کنیم.

هم چنین با امکان ریدایرکت صفحه خطا که در رنک مث پیش بینی شده است، می‌توانیم بازدیدکنندگان را به صفحه درستی از سایت ارجاع دهیم که در سئوی سایت بسیار موثر است.

بهترین کار این است که یک صفحه اختصاصی برای خطای ۴۰۴ تعریف کرده باشیم که در آن لینک‌های کاربردی دیگری از سایت ما وجود داشته باشد، در این صورت، اگر کاربر با این صفحه مواجه شد، می تواند از لینک‌های پیشنهادی، وارد بخش دیگری از سایت شده و از سایت خارج نشود.

مانیتور خطای 404 در افزونه Rank Math

مرحله هشتم: نشانه گذاری Schema در افزونه Rank Math

قبل از اینکه بگوییم روش تنظیم اسکیما (Schema) در رنک مث چیست باید در مورد این موضوع صحبت کنیم.

اسکیما روشی است که در آن اطلاعات دیگری درباره مقاله را به طور خلاصه و آماده به موتورهای جستجو ارائه می‌دهید. مثلا با استفاده از اسکیمای FAQ (سوالات پرتکرار) به سوالات پرتکرار درباره موضوع مقاله خود پاسخ می‌دهید و با این کار احتمال این وجود دارد که وقتی کسی یکی از این سوالات را در گوگل جستجو کرد، گوگل مستقیما بخش سوال و جواب این صفحه مقاله را در نتایج جستجو به کاربران نمایش دهد.

یا با استفاده از اسکیمای امتیاز بندی، به موتورهای جستجو می‌گویید که کاربران به این مقاله چه امتیازی داده‌اند و موتورهای جستجو هم در برخی موارد این امتیازات را در نتایج جستجو نمایش می‌دهند. این باعث می‌شود نتیجه جستجوی مربوط به سایت شما از دیگر نتایج متمایز شود و کاربران بیشتری به خود جذب کند.

نشانه گذاری Schema در افزونه Rank Math

در این بخش از مقاله تعدادی از امکانات این افزونه را توضیح دادیم، البته توضیح تک تک این امکانات، مقاله را بیش از اندازه طولانی می‌کند و ضروری هم نیست، چون کافی است به قسمت توضیحات هر کدام مراجعه کنید تا متوجه شوید هر کدام از این امکانات چه کاری انجام می‌دهند.

آموزش کار با افزونه Rank Math

حالا که با نصب و پیکربندی افزونه رنک مث آشنا شدیم می‌خواهیم ببینیم که چطور می‌توانیم با استفاده از این افزونه، محتوای سایت خود را سئو کنیم.

برای کار با افزونه رنک‌ مث ابتدا به پیشخوان وردپرس می‌رویم و از قسمت «نوشته‌ها» یکی از نوشته‌های موجود در سایت را انتخاب می‌کنیم و یا بر روی «افزودن نوشته جدید» کلیک می‌کنیم. سپس بر روی علامت مربوط به افزونه رنک مث که در بالای صفحه قرار دارد کلیک کرده تا پنجره مربوط به تنظیمات آن باز شود.

دکمه تنظیمات افزونه Rank Math در نوشته

1. امتیاز محتوا در افزونه

در این قسمت می‌توانید امتیازی که افزونه رنک‌ مث از ۰ تا ۱۰۰ به محتوای شما داده است را مشاهده کنید. با برطرف کردن خطاهایی که در ادامه توضیح می‌دهیم این امتیاز بالاتر می‌رود.

امتیاز محتوا در افزونه Rank Math

2. اضافه کردن “کلمه کلیدی اصلی”

در ابتدا لازم است کلمه کلیدی اصلی را به محتوای خود اضافه کنیم. همانطور که می‌بینید بعد از انجام این کار امتیاز محتوای ما بالاتر می‌رود.

اضافه کردن "کلمه کلیدی اصلی" در افزونه Rank Math

سپس به سراغ خطاهای رنک مث می‌رویم. این‌ها مواردی هستند که رنک مث به ما پیشنهاد می‌دهد تغییر دهیم.

خطاهای افزونه Rank Math

خطاهای افزونه رنک مث (نکات سئویی که باید در محتوای خود رعایت کنیم)

همانطور که مشاهده می‌کنید ۴ نوع خطا برای برطرف کردن وجود دارد.

  • سئوی پایه‌ای
  • استفاده از کلمه کلیدی در عنوان: همانطور که مشاهده می‌کنید ما در عنوان اصلی این محتوا از «کلمه کلیدی اصلی» محتوای خود (تاثیر سئو در فروش) استفاده کرده‌ایم. بنابراین رنک‌ مث نه تنها بابت این مورد از ما ایراد نگرفته است، بلکه تشویق هم کرده است!
خطاهای افزونه Rank Math

3. ویرایش اسنیپت

در مورد بعدی، رنک‌ مث به ما گوشزد می‌کند که در توضیحات متای محتوای خود از کلمه کلیدی اصلی استفاده کنیم. برای انجام این کار، بر روی «ویرایش اسنیپت» کلیک می‌کنیم.

ویرایش اسنیپت در افزونه Rank Math

کادر مربوط به توضیحات متا می‌باشد. در این قسمت خلاصه‌ای از مقاله خود را می‌نویسیم. فقط باید حواسمان باشد که این توضیحات از ۱۶۰ کاراکتر بیشتر نشود. هر چقدر که خط سبز بالای کادر به رنگ سبز نزدیک‌تر شود بهتر است. سپس در قسمت بالای توضیحات متا، پیوند یکتای صفحه خود را وارد می‌کنیم. بهتر است پیوند یکتا به انگلیسی باشد.

کادر مربوط به توضیحات متا در افزونه Rank Math

4. وجود کلمه کلیدی اصلی در 10 درصد اول محتوا

مورد بعدی که باید رعایت کنید این است که در ۱۰ درصد ابتدایی محتوای خود، از کلمه کلیدی اصلی استفاده کنید. اگر محتوای شما دارای ساختار اصولی باشد، کلمه کلیدی باید در مقدمه و چند خط ابتدایی مقاله شما باشد.

5. طول محتوا

از آن جایی که گوگل درمورد نحوه کار خود چیزی را به دیگران نمی‌گوید، بنابراین سئوکاران و وبمستران مجبورند برای درک رمز و رازهای گوگل به عقل، تجربه و تحلیل‌های خود اتکا کنند. همین تحلیل و تجربه‌ها نشان می‌دهند که محتواهای طولانی، رتبه‌های بهتری در گوگل می‌گیرند. شاید دلیل اینکه گوگل محتوای طولانی را ترجیح می‌دهد این باشد که با استفاده از آن شما بهتر می‌توانید موضوع موردنظر را توضیح دهید.

همانطور که گفتیم در این قسمت رنک‌ مث به طول محتوای شما نمره می‌دهد. اما سوال اصلی این است محتوای ما چند کلمه باشد خوب است. ما برای پاسخ به این سوال از سایت رنک مث کمک گرفته‌ایم.

  • محتوای بیش‌تر از ۲۵۰۰ کلمه: ۱۰۰% امتیاز مربوط به طول محتوا را از رنک‌ مث می‌گیرد.
  • محتوای بین ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ کلمه: ۷۰% از کل امتیاز را می‌گیرد.
  • محتوای بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ کلمه: ۴۰% از کل امتیاز را می‌گیرد.
  • محتوای بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ کلمه: ۲۰% از کل امتیاز را می‌گیرد.
  • محتوای بین ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ کلمه: ۲۰% از کل امتیاز را می‌گیرد.
  • زیر ۶۰۰ کلمه: هیچ امتیازی از رنک‌ مث بابت طول محتوا نمی‌گیرد.
وجود کلمه کلیدی اصلی در 10 درصد اول محتوا در افزونه Rank Math

6. محتوای پایه

این نوشته یک محتوای پایه است. در صورتی که محتوای شما یک موضوع جامع است و قصد دارید که بعدها آن را از زوایای مختلف بررسی کرده و شرح و گسترش دهید، این تیک را فعال کنید.

طول محتوا در افزونه Rank Math

نتیجه گیری

اگر بخواهیم در یک جمع بندی کوتاه بگوییم رنک مث چیست، می‌توانیم بگوییم این افزونه وردپرسی یک دستیار متخصص برای بهبود سئوی سایت است که هم به ما یادآوری می‌کند چه اقداماتی برای بهبود وضعیت SEO سایت انجام دهیم و هم بسیاری از این کارها را که از عهده یک افزونه بر می‌آید، برای ما انجام می‌دهد.

امیدواریم این مقاله برایتان مفید باشد. اگر هنوز هم پرسشی داشتید که فکر می کردید جای آن در این مقاله خالی است، سوال خود را در بخش نظرات بپرسید تا در اولین فرصت به شما پاسخ دهیم.

اگر نیاز به خرید این افزونه با امکانات فارسی دارید، می توانید از این لینک استفاده کنید.

فائزه مختاری

نظرات



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *