شروع دوره جدید راه اندازی کسب و کار اینترنتی

اطلاعات بیشتر
ورود و ثبت نام

خلاصه کتاب ۷ عادت مردمان موثر

کتاب هفت عادت مردان موثر چلیت آکادمی
خلاصه کتاب هفت عادت مردمان موثر در چلیت آکادمی

اکثر ماها وقتی کتاب میخوانیم دوست داریم نکات مهم و چکیده کتاب را نوت برداری کنیم تا با مراجعه به خلاصه ها، به یادگیریمون و جا افتادن مطالب و بعضا عملی کردن مطالب کمک کند.
برخی اوقات برای اینکه بدانیم یک کتاب مناسب من هست یا خیر؟ و برای خرید آن اقدام کنیم ، نیاز داریم خلاصه و چکیده کتاب را مطالعه کنیم .
با هر نیتی که شما داشته باشید ما در چلیت آکادمی برای کمک به شما، به عنوان کسی که دنبال موفقیت است و دوست دارد در خودش عادت های جدیدی را ایجاد کند، خلاصه‌ کتاب های ترند و پرفروش بازار و مرتبط با مهارت های فردی، مدیریتی و اجتماعی را در اختیاراتان قرار می دهیم .

اطلاعات کتاب ۷ عادت مردمان موثر

کتاب ۷ عادت مردمان موثر متناسب افرادی است که میخواهند کنترل بیشتری روی زندگی شخصی و حرفه ای خود داشته باشند . این کتاب برای افرادی که مشتاق به یادگیری اصول و قوانین تاثیر گذار هستند و می خواهند روی محیط و افراد اطرافشان تاثیر بگذارند، نکات ارزنده و مفیدی دارد.

کتاب هفت عادت مردمان موثر پرفروش ترین و موفق ترین کتاب آقای استفال کاوی محسوب می شود. این کتاب به چهل زبان دنیا ترجمه شده و بیش از ۲۵ میلیون نسخه از آن به فروش رسیده است.

استفان کاوی برای موفقیت ، در این کتاب ۷ عادت تأثیر گذار را معرفی می کند . این هفت عادت به صورت تیتر وار به شرح زیر می باشد که در ادامه اشاره ای مختصر به هر کدام خواهیم داشت.

  1. عامل باشید.
  2. از پایان آغاز کنید.
  3. نخست ، به اولین ها بپردازید.
  4. بُرد بُرد فکر کنید.
  5. متوجه شوید و بعد دیگران را متوجه کنید.
  6. هم افزایی داشته باشید و از قدرت جمعی استفاده کنید.
  7. اره را تیز کنید.

همانطور که متوجه شدید عادت های ۱ تا ۳ روی توسعه و رشد فردی تمرکز دارد و عادت های ۴تا ۶ روی توسعه کار گروهی و توانمندی جمعی تمرکز دارد و عادت شماره ۷ هم روی رشد مستمر افراد تمرکز دارد و همه عادت های قبلی را پوشش می دهد.

۱- عامل باشید!

یعنی اینکه مسئولیت تمام و کمال زندگی خودمان را به عهده بگیریم . و مسئولیت ۱۰۰ درصدی پیروزی ها و شکست هایمان را بپزیریم! افراد موثر میدانند که همه چیز در این جهان حاصل تصمیمات و انتخاب های خودمان است.

افراد واکنشی در مقابل افراد عامل هستند. این افراد اغلب تحت تاثیر محیط فیزیکی اطرافشان قرار می گیرند و شرایط محیط اطراف را مسئول کار ها می دانند . مثلا اگه هوا خوب باشد آنها هم حالشون خوبه و اگه هوا بد باشه آن ها هم حالشون بد هست و درصورتیکه افراد عامل خودشان حال خودشان را خوب نگه می دارند.

به عنوان مثال :

فرد عامل : من کنترل احساساتم را در دست دارم.

فرد واکنشی : امروز فلان کس حال من را خراب کرد.

کسی نمی تواند به شما آسیب برساند ، مگر اینکه خودتان بخواهید.

رُزوِلت

اگه میخواهید به موفقیت دست پیدا کنید باید ریشه تمام کارها را در خودتان پیدا کنید. و از جملات و کلمات مسئولیت پذیری استفاده کنید.

۲- از پایان آغاز کنید!

یکی دیگر از عادت های افراد تاثیر گذار این است که همیشه در ذهنشان از آخر شروع می کنند. یعنی چی ؟ یعنی آینده آن موضوع را در ذهنشان مجسم می کنند و می بینند که این آینده را دوست دارند یا خیر ! و بعد مسیر حرکت خودشان را از انتها به ابتدا تجسم می کنند.

مفهوم این عادت این است که از همان ابتدایی که تصمیم به انجام کار یا پروژه ای می گیرید، بدانید که در نهایت به کجا می رسید و مسر حرکت خودتان را از انتها به ابتدا در ذهنتان مجسم کنید.

استفان کاوی معتقد است که قدرت تخیل یکی از بهترین ویژگی های انسان است.

وقتی آینده‌ی کسب و کار و زندگی‌مان را در ذهنمان مجسم می کنیم به این موضوع پی خواهیم برد که آیا این آینده با فرهنگ، استاندارد‌ها و اساس زندگی ما سازگاری دارد یا اینکه باید تغییرات مهمی را در زندگیمان ایجاد کنیم.

۳- نخست به اولین ها بپردازید.

عادت سوم افراد موثر این است که وقتی به آینده‌ای که در ذهنشان مجسم کرده‌اند، فکر می کنند به این نتیجه می‌رسند که بعضی از کار نسبت به کار‌های دیگه اولویت و برتری دارند.و باید این اولویت‌ها را شناسایی کنند و اول از همه به این اولویت های بپردازند.

افراد موفق اولویت های خودشان را بر اساس اصل مهم بودن کارها مشخص می کنند و افراد ناموفق بر اساس فوریت!.

یک فرد ناموفق با اینکه می داند وزن زیادی دارد و کار مهم این است که وزن خودش را کم کند اما این کار را به تاخیر می اندازد و تا وقتی که بر اساس بیماری قلبی به پزشک مراجعه می کند و پزشک این خبر بد را به او می دهد که اگر تا دو ماه آینده نتواند وزنش را کاهش دهد ممکن است بمیرد، و حال به خاطر فوریت به سراغ کاهش وزن می رود.

در کتاب ۷ عادت مردمان موثر استفان کاوی به ما نشان می دهد که کارهایمان را باید در این چهار مورد دسته بندی کنیم:

۱- مهم و فوری (ضرورت) : کارهایی که باید حتما انجام شود.کارهای دقیقه نودی. باید با انجام کارها در دسته دوم از افتادن کارها در این دسته جلوگیری کنیم !

۲- مهم و غیرفوری (ذکاوت) : کارهایی در این دسته قرار می گیرند که بهتر است امروز انجام شوند. مثل ورزش کردن – مسواک زدن – برنامه ریزی کردن – مطالعه کردن و…. کارهایی که اگه امروز انجامشان ندهیم در آینده به کارهای ضروری و اجباری ما که در دسته اول قرار دارند تبدیل می شوند.

۳- غیر‌مهم و فوری (بطالت) : انجام دادنشان خوب هست ولی لازم نیست مثل جلسات کاری زیاد – جواب دادن به تلفن افراد در زمانی که داری مطالعه می کنیم.

۴- غیرمهم و غیرفوری (حماقت) : این دسته از کارها را تا جای ممکن نباید انجام داد و یا اینکه به شخص دیگری بسپارید. دیدن فیلم و سریال – چرخ زدن در شبکه های اجتماعی

این دسته بندی به ماتریس آیزنهاور معروف می باشد.

۴- بُرد – بُرد فکر کنیم.

این عادت در خصوص ارتباط با دیگران است. این مفهوم می‌گوید که : رابطه درست با دیگران زمانی اتفاق می افتد که هر دو طرف برنده باشند. فقط در این حالت است که به تعاملات سازنده و طولانی مدت با اطرافیانمان می رسیم . باید این را بدانیم که قرار نیست یک طرف برنده و یک طرف بازنده باشد.

استفان کاوی در کتاب ۷ عادت مردمان موثر می گوید برای رسیدن به طرز فکر بُرد – بُرد ، تنها خوب بودن کافی نیست ، بلکه باید شجاعت آن را هم داشته باشیم.

۵- متوجه شوید و بعد دیگران را متوجه کنید.

اول باید سعی کنید که یک موضوع را متوجه شوید و به خوبی آن را درک کنید . یعنی قبل از اینکه بخواهید به طرف مقابلتان راهکار ارایه بدهید و یا به صورت سازنده با دیگران ارتباط برقرار کنید، اول باید سعی کنید به طرف مقابلتان خوب گوش دهید و نگرش او را متوجه شوید.

برای رابطه موثر باید طرف مقابل را خوب بفهمیم و برای خوب فهمیدن نیاز به شنیدن موثر داریم. سعی کنیم همه چیز را از دید طرف مقابا ببینیم و به این موضوع فکر کنیم که آیا راهکاری که بهش ارایه می دهیم برایش موثر هست یا خیر؟

۶- هم افزایی داشته باشید و از قدرت جمعی استفاده کنید.

هم افزایی این فرصت را برای ما فراهم می کند که نظراتمان را با هم ترکیب کنیم و به یک نتیجه بهتر و موثرتر برسیم . برای اینکار باید دو عادت قبلی یعنی نگرش نگرش برد برد و شنونده موثر را به طور کامل فرا بگیریم و به آنها عمل کنیم . اینطوری توانمندی های خودمان و دیگران را بهتر درک می کنیم و راه کاری ارائه می دهیم که بتواند نیاز ما و طرف مقابل را به صورت همزمان برطرف کند.

هم افزایی معنای ساده ای دارد اما خیلی از ماها از آن در زندگیمان استفاده نمی کنیم!.

۷- ارّه را تیز کنید.

استفان کاوی معتقد است برای اینکه بتوانیم موثر و کارآمد باشیم باید همیشه روی خودمان از چهار جهت ۱- جسمانی ۲-‌ذهنی ۳- معنوی ۴- اجتماعی کار کنیم . این عادت روی تجدید قوا تمرکز دارد و به صورت مستمر باید انجام دهیم.

۱- جسمانی : ورزش و تغذیه و…

۲- ذهنی : مطالعه ، برنامه‌ریزی ، تجسم و…

۳- معنوی : تعیین ارزش ها ، تعهد ، نیایش و…

۴- اجتماعی : خدمت ، روحیه کار تیمی ، هم دلی و …

برای توسعه هر کدام از این موارد وقت کافی بذارید تا بتوانید ۶ عادت دیگر را به بهترین شکل ممکن انجام بدید.

مثلا در هفته حداقل ۳ روز ورزش کنید – غذای خوب و سالم بخورید – آهنگ های خوب گوش کنید – کتاب های خوب و مفید بخوانید و با افراد مختلف ارتباط سالم و موثر برقرار کنید.

خوشحالیم که با خلاصه کتاب هفت عادت افراد موثر در خدمتتان بودیم. امیدواریم که چلیت آکادمی بستری باشد تا شما را برای رسیدن به رشد و موفقیت شخصی و شغلی‌تان همراهی کند.

چلیت آکادمی

نظرات


  1. حسن لطیفی گفت:

    خیلی عالی بود . با اینکه چند وقت پیش این کتاب رو خوانده بودم ، یادآوری جنبه های اصلی کتاب خیلی کاربردی بود.
    مرسی از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.